Vzdělávání dětí - 3. (Jaro a mláďátka)

20.04.2020

JARO PŘICHYSTALO DĚTEM DALŠÍ PŘEKVAPENÍ


Jarní sluníčko bylo stále teplejší. Právě toto jarní sluníčko začalo měnit život nejen rostlinkám, lidem, ale dokonce i zvířátkům.


Když se zase děti hrály u lesa na louce, uslyšely v korunách stromů pípání. Bylo tak hlasité, že se děti podivovaly, kdo takové zvuky vydává. Najednou přiletěl ptáček, který držel v zobáčku žížalku, ztratil se dětem z dohledu, zaletěl do větví a hlasité pípání přestalo. Ten samý ptáček ale za chvilku z větví vyletěl a hlasité pípání se začalo ozývat znovu.


Děti byly tak překvapené a zvědavé, kdo takové zvuky vydává, že když přišly domů, hned mamince všechno vyprávěly.


Maminka byla ráda, že jim může vysvětlit, že to hlasité pípání byla malá hladová ptáčátka, která se vylíhla z vajíček. Ptáček se žížalkou byla jejich maminka, která jim hledá a nosí potravu. Ptáčátka tak hlasitě pípá, protože rostou a mají stále hlad, proto volají na maminku, aby je nakrmila a starala se o ně.


A JARO SE ZASE RADOVALO !! CELÝ SVĚT ZDRAVÍ ZPĚVEM A KRÁSOU A NOVÝM ŽIVOTEM. ZVÍŘÁTKŮM SE TOTIŽ NARODILA MLÁĎÁTKA!!!


DVŮR OŽIL KUŘÁTKAMI, HOUSÁTKAMI, KACHŇÁTKAMI, SELÁTKY, DOKONCE KOŤÁTKY A MALÝMI ŠTĚŇÁTKY. V LESE SE ZASE NARODIL MALÝ KOLOUŠEK A ZAJÍČEK. NA PASTVĚ SE OBJEVILY MALÁ TELÁTKA, JEHŇÁTKA A KŮZLÁTKA. O VŠECHNA TA MLÁĎÁTKA SE PEČLIVĚ STARALY JEJICH MAMINKY. V HNÍZDECH BYLO SLYŠET PTÁČÁTKA, MALÁ ČAPÁTKA.


A JARO PŘICHYSTALO DĚTEM DALŠÍ ÚKOL:


  • JAK SE JMENUJÍ MAMINKY TĚCHTO MLÁĎÁTEK?
  • JAK SE JMENUJÍ OTCOVÉ TĚCH MLÁĎÁTEK
  • A JAK JEDNOTLIVÁ ZVÍŘÁTKA DĚLAJÍ?
  • ZKUS ZASPÍVAT NĚJAKOU PÍSNIČKU O TĚCTO ZVÍŘÁTKÁCH
  • NEBO SI VYTLESKEJ BÁSNIČKU.
  • TAKÉ SI MŮŽEŠ ZAHRÁT NĚJAKOU HRU S MAMINKOU NEBO ZE SOUROZENCEM, UVIDÍŠ, ŽE TO BUDE VELKÁ LAGRACE.


JESTLIŽE JSI PŘEDŠKOLÁK - určitě víš, že jsi jiný, než jaký jsi býval - ani teď nezůstaneš stejný.


Víš, že jsi začal růst v maminčině bříšku a každým dnem se měníš. Změny jsou takřka neviditelné, ale když se setkáš s babičkou a dědečkem, vždycky řeknou "jeje, ty jsi vyrostl!" Stejné je to s rostlinami a zvířátky. Všechno má svůj počátek, vývoj a konec.


  • ZEPTEJ SE MAMINKY, JAKÉ JSI BÝVAL MIMINKO
  • A BABIČKY NEBO DĚDEČKA CO SI PAMATUJÍ Z DĚTSTVÍ.
  • V PŘÍLOZE SI PROHLÉDNI A VYMALUJ "DĚDEČKŮV PŘÍBĚH".

S mláďátky v říkankách a pohybu

NA PROCHÁZCE

Za ruce se vezmeme,

/CHŮZE VE DVUJICÍCH/

Na procházku půjdeme.

/CHŮZE VE DVUJICÍCH/

Pusinky si zamkneme,

/STOJÍME PROTI SOBĚ, ZAMYKÁME PUSU/

Než do lesa vejdeme.

/STOJÍME PROTI SOBĚ, TLESKÁME/

Protože je jarní čas,

/STOJÍME, POSLOUCHÁME/

Posloucháme ptáčků hlas.

/POTICHU/

A co říká? Láká nás,

/CHŮZE/

Ať přijdeme příště zas.

/CHŮZE/

PTÁČATA

Letí ptáček to domku,

má své hnízdo na stromku.

/VOLNÝ BĚH, RUCE JAKO KŘÍDLA/

V hnízdě má dvě vajíčka,

/SED V DŘEPU, UKAZUJEME 2/

Jako hrášek maličká,

/SED V DŘEPU, UKAZUJEME MALÝ HRÁŠEK/

Zahřívá je tělíčkem,

/DŘEP, KOLÉBÁME SE ZE STRANY NA STRANU/

Co se děje s vajíčkem?

/DŘEP, KOLÉBÁME SE ZE STRANY NA STRANU/

Vypadá, že zakrátko,

/DŘEPY/

Vylíhne se ptáčátko.

/DŘEPY/

Bum, skořápka povolila

/DŘEP, TLESKNOUT/

a ptáčátka vyskočila.

/VÝSKOK DO STOJE/

KUŘÁTKO

Zobáčkem ťuká,

/DŘEP, PRSTEM ŤUKÁME DO PODLAHY/

skořápka praskne,

/Z DŘEPU DO STOJE/

Chvíli se načeká,

/STOJ, OTÁČÍME SE ZE STRANY NA STRANU/

než chmíří zaschne.

/STOJ, OTÁČÍME SE ZE STRANY NA STRANU/

Máma ho zahřívá,

/STOJ, VYTLESKÁVÁME/

aby měl sílu,

/STOJ, UKAZUJEME SVALY NA RUKOU/

pod křídlem hlavičkou

/STOJ, UKAZUJEME NA HLAVU/

vyhledá škvíru.

/STOJ, UKAZOVÁČKEM VYHLEDÁ PALEC/

Krásný to tvoreček,

/PAŽEMI UDĚLÁME KRUH/

žlutý jak poupátko,

/PAŽEMI UDĚLÁME KRUH/

Z vejce se vylíhlo

/DŘEP/

mamince kuřátko.

/VÝSKOK/

MLÁĎÁTKA

BÚ - to dělá kráva,

která mléko dává.

Kdo je telátko?

Přece její mláďátko.

/DĚTI UKAZUJÍ, JAK SE KRÁVA POHYBUJE A JAKÉ VYDÁVÁ ZVUKY/

KOKO - dělá slepice,

která snáší vejce.

Kdo je to kuřátko?

Přece její mláďátko.

/DĚTI UKAZUJÍ, JAK SE SLEPICE POHYBUJE A JAKÉ VYDÁVÁ ZVUKY/

MŇAU - to dělá kočka,

ta má bystrá očka. Kdo je to kuřátko?

Přece její mláďátko.

/DĚTI UKAZUJÍ, JAK SE KOČKA POHYBUJE A JAKÉ VYDÁVÁ ZVUKY/

NA NAŠEM DVOŘE


Na dvoře je bílá kachna, vede osm kachňátek,

/CHŮZE V PODŘEPU - KACHNA/


černá kvočna u stodoly hlídá třináct kuřátek.

/CHŮZE, RUCE JAKO KŘÍDLA - SLEPICE/


Ještě houser syčí vzadu, je tam husa s housaty,

/KOLÉBAVÁ CHŮZE - HUSA/


nepustí tě na zahradu,

/STOJ, RUCE I HLAVA UKAZUJÍ - NE!/


Zůstaň radši za vraty.